Δράσης (Action)
Ο χρήστης αναλαμβάνει την καθοδήγηση ενός Avatar[1] (ψηφιακής προσωπικότητας, ψηφιακού ήρωα) με στόχο την αντιμετώπιση και τον υπερκερασμό όλων των εμποδίων που θα εμφανιστούν στην πορεία του προς την ολοκλήρωση ενός συγκεκριμένου στόχου – αποστολής. Ο στόχος καθορίζεται από το υποτυπώδες, συνήθως, σενάριο και τα εμπόδια μπορεί να αφορούν σε φυσικά, τεχνητά ή ανθρώπινης υπόστασης.
Η προοπτική είναι τρίτου προσώπου (ο χρήστης βλέπει τον ήρωα που χειρίζεται συνήθως από πίσω) ή πρώτου προσώπου και απαιτούνται εγρήγορση, ταχύτατα αντανακλαστικά και ακρίβεια στις κινήσεις.
Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά αυτού του είδους παιχνιδιών είναι η χρήση πολλών διαφορετικών ειδών όπλων και πυρομαχικών, τα οποία ο ήρωας ανακαλύπτει σε διάφορες περιοχές στις οποίες κινείται στο παιχνίδι, καθώς επίσης και η χρήση ποικίλλων οχημάτων, από μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα έως ταχύπλοα σκάφη και αεροσκάφη.
Οι στόχοι που καλούνται να ολοκληρώσουν με επιτυχία και με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες οι ήρωες ποικίλουν, ξεκινώντας από την απελευθέρωση περιοχών και αιχμαλώτων από εχθρικές δυνάμεις (ανάλογα πάντα και με το σενάριο) και φτάνοντας μέχρι την ανακάλυψη ή την κλοπή αρχαιολογικών ευρημάτων.
Στα παιχνίδια δράσης περιλαμβάνονται και τα παιχνίδια βολών[2], λαβυρίνθου[3] και πάλης[4].
---------------------------------------------------------
[1] Ο όρος Avatar χρησιμοποιείται και σε άλλες κατηγορίες παιχνιδιών, όπως τα παιχνίδια ρόλων και τα δικτυακά παιχνίδια (on line games). Ο ίδιος όρος χρησιμοποιείται και για τις προσωπικότητες που δημιουργούνται στις εικονικές κοινότητες του διαδικτύου, όπου ο χρήστης περιηγείται σε έναν τρισδιάστατο κόσμο έχοντας δημιουργήσει μια ψηφιακή προσωπικότητα.
[2] Βολών πρώτου προσώπου (1st person shooters): Στα παιχνίδια βολών ο παίκτης καλείται να χτυπήσει με τα μέσα που διαθέτει οτιδήποτε κινείται μέσα στα όρια του οπτικού του πεδίου με σκοπό την επιβίωση, καθώς περιπλανιέται στο περιβάλλον του παιχνιδιού, το οποίο χωρίζεται σε επίπεδα. Είναι, συνήθως, προοπτικής πρώτου προσώπου, ο παίκτης παρακολουθεί δηλαδή την εξέλιξη της δράσης μέσα από τα μάτια του ήρωα τον οποίο χειρίζεται. Η θεματολογία τους εκτείνεται από αποστολές στα πλαίσια πολεμικών επιχειρήσεων έως την υπεράσπιση ή απελευθέρωση πλανητών από εξωγήινους εισβολείς. Τα παιχνίδια βολών αποτελούν ένα από τα πιο δημοφιλή είδη παιχνιδιών και για το λόγο αυτό το βάρος της βιομηχανίας παιχνιδιών έχει πέσει τα τελευταία χρόνια στην παραγωγή τίτλων αυτού του είδους για να καλυφθεί η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση.
[3] Πλατφόρμας ή Λαβυρίνθου (arcade): Παιχνίδια με έντονη δράση, στα οποία ο παίκτης χειρίζεται κάποιον ψηφιακό ήρωα ή κάποιο όχημα και περνάει σειριακά σε διάφορα επίπεδα αποφεύγοντας τις βολές των αντιπάλων, πηδώντας, σκαρφαλώνοντας, κολυμπώντας. Η εξέλιξη της δράσης μέχρι πρόσφατα διαδραματιζόταν σε ένα επίπεδο (από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω ή από σταθερό σημείο της οθόνης), ενώ πλέον έχει δοθεί και τρίτη διάσταση, με σκοπό να γίνουν πιο εντυπωσιακά αλλά και να ακολουθήσουν τις σύγχρονες επιταγές που θεωρούν αναπόσπαστο χαρακτηριστικό στοιχείο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών την απεικόνιση σε τρεις διαστάσεις.
[4] Πάλης (fighting games): Παιχνίδια με γραφικά δύο (αρχικά) ή τριών διαστάσεων, στα οποία ο χρήστης επιλέγει έναν ήρωα και αντιμετωπίζει εικονικούς αντιπάλους που τους ελέγχει ο υπολογιστής ή άλλος παίκτης σε μονομαχίες με τη χρήση πολεμικών τεχνών. Αποτελούνται από παιχνίδια πολεμικών τεχνών σε μεγάλο βαθμό, οι ήρωες ωστόσο παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες, όπως ατομικές τεχνικές και υπερφυσικές ικανότητες (μπορούν να εξαφανίζονται, να εκτοξεύουν φωτιά, να χειρίζονται όπλα).
Η προοπτική είναι τρίτου προσώπου (ο χρήστης βλέπει τον ήρωα που χειρίζεται συνήθως από πίσω) ή πρώτου προσώπου και απαιτούνται εγρήγορση, ταχύτατα αντανακλαστικά και ακρίβεια στις κινήσεις.
Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά αυτού του είδους παιχνιδιών είναι η χρήση πολλών διαφορετικών ειδών όπλων και πυρομαχικών, τα οποία ο ήρωας ανακαλύπτει σε διάφορες περιοχές στις οποίες κινείται στο παιχνίδι, καθώς επίσης και η χρήση ποικίλλων οχημάτων, από μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα έως ταχύπλοα σκάφη και αεροσκάφη.
Οι στόχοι που καλούνται να ολοκληρώσουν με επιτυχία και με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες οι ήρωες ποικίλουν, ξεκινώντας από την απελευθέρωση περιοχών και αιχμαλώτων από εχθρικές δυνάμεις (ανάλογα πάντα και με το σενάριο) και φτάνοντας μέχρι την ανακάλυψη ή την κλοπή αρχαιολογικών ευρημάτων.
Στα παιχνίδια δράσης περιλαμβάνονται και τα παιχνίδια βολών[2], λαβυρίνθου[3] και πάλης[4].
---------------------------------------------------------
[1] Ο όρος Avatar χρησιμοποιείται και σε άλλες κατηγορίες παιχνιδιών, όπως τα παιχνίδια ρόλων και τα δικτυακά παιχνίδια (on line games). Ο ίδιος όρος χρησιμοποιείται και για τις προσωπικότητες που δημιουργούνται στις εικονικές κοινότητες του διαδικτύου, όπου ο χρήστης περιηγείται σε έναν τρισδιάστατο κόσμο έχοντας δημιουργήσει μια ψηφιακή προσωπικότητα.
[2] Βολών πρώτου προσώπου (1st person shooters): Στα παιχνίδια βολών ο παίκτης καλείται να χτυπήσει με τα μέσα που διαθέτει οτιδήποτε κινείται μέσα στα όρια του οπτικού του πεδίου με σκοπό την επιβίωση, καθώς περιπλανιέται στο περιβάλλον του παιχνιδιού, το οποίο χωρίζεται σε επίπεδα. Είναι, συνήθως, προοπτικής πρώτου προσώπου, ο παίκτης παρακολουθεί δηλαδή την εξέλιξη της δράσης μέσα από τα μάτια του ήρωα τον οποίο χειρίζεται. Η θεματολογία τους εκτείνεται από αποστολές στα πλαίσια πολεμικών επιχειρήσεων έως την υπεράσπιση ή απελευθέρωση πλανητών από εξωγήινους εισβολείς. Τα παιχνίδια βολών αποτελούν ένα από τα πιο δημοφιλή είδη παιχνιδιών και για το λόγο αυτό το βάρος της βιομηχανίας παιχνιδιών έχει πέσει τα τελευταία χρόνια στην παραγωγή τίτλων αυτού του είδους για να καλυφθεί η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση.
[3] Πλατφόρμας ή Λαβυρίνθου (arcade): Παιχνίδια με έντονη δράση, στα οποία ο παίκτης χειρίζεται κάποιον ψηφιακό ήρωα ή κάποιο όχημα και περνάει σειριακά σε διάφορα επίπεδα αποφεύγοντας τις βολές των αντιπάλων, πηδώντας, σκαρφαλώνοντας, κολυμπώντας. Η εξέλιξη της δράσης μέχρι πρόσφατα διαδραματιζόταν σε ένα επίπεδο (από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω ή από σταθερό σημείο της οθόνης), ενώ πλέον έχει δοθεί και τρίτη διάσταση, με σκοπό να γίνουν πιο εντυπωσιακά αλλά και να ακολουθήσουν τις σύγχρονες επιταγές που θεωρούν αναπόσπαστο χαρακτηριστικό στοιχείο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών την απεικόνιση σε τρεις διαστάσεις.
[4] Πάλης (fighting games): Παιχνίδια με γραφικά δύο (αρχικά) ή τριών διαστάσεων, στα οποία ο χρήστης επιλέγει έναν ήρωα και αντιμετωπίζει εικονικούς αντιπάλους που τους ελέγχει ο υπολογιστής ή άλλος παίκτης σε μονομαχίες με τη χρήση πολεμικών τεχνών. Αποτελούνται από παιχνίδια πολεμικών τεχνών σε μεγάλο βαθμό, οι ήρωες ωστόσο παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες, όπως ατομικές τεχνικές και υπερφυσικές ικανότητες (μπορούν να εξαφανίζονται, να εκτοξεύουν φωτιά, να χειρίζονται όπλα).